Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 11. august 2013

Tagetes "Vanilla"

Etter å ha gått trappene opp til huset,
ønskes alle velkommen med potter  fylt av planter som blomstrer hele sommeren.
Temaet varierer fra år til år... det blir litt etter innfallsmetoden.
I år går det i hvitt og lysegult og 
Tagetes "Vanilla" er spiller hovedrollen.


 Bak i krukka står Cosmos "White Knights".
Denne hvite Cosmos sår jeg hvert år... den er blitt en "må ha" Cosmos.




I juli blomstret flere hvite ved inngangen. 
Hvite dupper i bedet og klatrehortensiaen dekker det skutte fjellet.


Utsikt fra inngangsdøra.


Det er første året at klatrehortensiaen blomstret... 
Jeg synes den er utrolig flott.


Tagetes er som kjent brunsneglenes favoritt, så det har vært en daglig runde morgen og kveld for å sjekke pottene. På det meste har jeg plukket 18 snegler i en potte.
Nå begynner de å bli litt pjuskete etter alle snegangrepene, så om det blir Tagetes neste år, 
ja det får tiden vise.
























Ønsker alle som titter innom en flott august uke!

14 kommentarer:

  1. Så mange flotte hvite blomster du har! Hvite tagetes er veldig fine, liker godt den limefargede midten på de. Klatrehortensiaen er veldig dekorativ. Jeg har prøvd en før, men har ikke lykkes med den. Kanskje den trenger noen år på seg?

    Ha en ny fin uke!

    SvarSlett
  2. Du verden, så fin blomstring det er hos deg. Tagetesen var virkelig flott!

    Ønsker deg en fin søndagskveld. Klem

    SvarSlett
  3. Den Tagetesen hadde jeg for noen år siden også. Den er kjempefin, men jeg ga opp på grunn av alle sneglene:-(
    Klatrehortensia er jo bare så nydelig! Husker at mormor og morfar hadde to fjell i hagen som var dekket med Klatrehortensia og det var utrolig vakkert.
    Klem!

    SvarSlett
  4. Flott med de hvite og kremfargede blomstene! Tagetesen er nydelig! Jeg har samme problemet med snegler, men det pleier gå litt bedre når de står i potter.
    Ha en fin ny uke1

    SvarSlett
  5. Så moro å se igjen bilder fra hagen din, Aud. Husker godt vaniljetagetesen, for slik har jeg her hjemme også.

    Tusen takk for sist forresten. Og takk for at du så spontant tok meg med på hagevisning i den vakre blomstrende oasen din i Parkveien. Det var virkelig inspirerende! Blir nok et blogginnlegg på Ordovergrind ganske snart om det :)

    SvarSlett
  6. Aud,lekre tagetes - vet godt at de er elsket.....Prøv å pensle matolje langs øverkanten av krukkene. det skal hjelpe..

    SvarSlett
  7. Verkligen fint med den ljusa gula färgen ihop med vitt, riktigt fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  8. Oi for et nydelig oversiktsbilde med den hvite blomstringen (og stolen i forgrunnen). Er helt tydelig at du er flink til å sette sammen blomster så helheten blir vakker og gjennomført! Til inspirasjon for oss andre.

    SvarSlett
  9. Sjølv om du har hatt mykje sniglebesøk ser det heilt fortryllande ut hos deg. For ei nydelig blomstring og fint gjennomført beplantning.......vakkert, vakkert.
    No håper eg virkelig at vi kan få siste rest av sommaren med sol og varme.
    Takk for navnetipset på rosa mi. Det er nok den du ga meg navnet på :)) så det er notert.

    SvarSlett
  10. Så flott det er hos deg, og nydelige Tagetes. :) Ha en fortsatt fin augustuke du også.

    SvarSlett
  11. Skønne kombinationer....virkelig lækkert med det hvide og lysegule....og ja din klatre hortensia er super smuk som bagrund.

    jeg er forelsket i dit insekthotel - det er da bar e perfekt - og var jeg en Mariehøne ville jeg bestemt bestille et værelse ;0)

    Dorthe

    SvarSlett
  12. VILKA UNDERBARA BILDER härinne:) din blogg är verkligen jättefin...har du bloglovin??

    Kolla in min blogg för skön sovrums inspiration :)

    LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning

    SvarSlett
  13. Det har sanneleg vokse seg flott til i Parkvegen. Det er jo ikkje allverdens tid sidan du viste bilete frå at den bratte delen av hagen vart til. Tydeleg to om jobben her. Veldig flott! God helg!

    SvarSlett