Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

torsdag 10. januar 2013

Nicotiana... en sommerfavoritt

Når frøfirmaene legger ut årets nyheter, så leter jeg alltid etter nye nicotianaer i spennende farger.
I år har jeg sikret meg frø i to nye farger.

Den første er  Nicotiana Perfume Blue.


Den andre er "Avalon Picotee" 
Merkelige frø.... små grønne pellets i plasthylse.
Har dere sett noe lignende?

 
For dere som har fulgt meg lenge... 
så er det ingen hemmelighet at Nicotiana er en av mine favoritt sommerblomster.
 Jeg samler frø hvert år, 
så noen av tidligere års farge,r blir nok å finne i Parkvegen til sommeren også...
Her er en liten kavalkade fra de siste årene.

Avalon Bright Pink.


Avalon Sanderae Lime & Purple Bicolor


Nicotiana Apple Blossom


Mange av Nicotianaene dufter deilig om kvelden...
Hva er da bedre enn å plante de i nærheten av koseplassen?
Hvite er alltid vakre... i år blir det en lavere sort... Avalon White som blir sådd.


Lime er de siste årene blitt en populær suppleringsfarge i hagen.
Jeg "digger" mine Avalon  Lime.
Her på nordsiden med kun kveldssol... trives de godt. 
Lime er en farge som sammen med hvitt, lyser opp på skyggefulle steder.



Jeg planter en del Nicotiana i krukker. 
Der er de mere beskyttet for sneglene,
 samtidig som krukkene kan settes ut i bedene og erstatte stauder som er ferdig blomstret.
Nicotiana Deep Purple og Lime & Purple Bicolor


Til sist som underplanting til rosen White Border....
Vakre Avalon Bright Pink.


Og snart er det tid for å så... mange, mange små Nicotianafrø.... gleder meg.
Ønsker dere alle en fin helg!

15 kommentarer:

  1. Så flotte og frodige, nå har du spredd interessen for Nicotiana hit til Fru Marit også he he.
    Nydelige bilder av blomstene dine i sommer.

    Marit.

    SvarSlett
  2. Dette var nydelige bilder. Bildet med stolene og Nicotiana er fantastisk. Hvor har du fått tak i frø av 'Perfume Blue'? Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlett
  3. Heisann,deler den interessen-en fryd å så, kjempevillig til å spire! Mange fine her ja! Jeg oppdaga idag en ny frøbutikk på nett-mulig du kjenner til den? - Plant World Seeds,et helt utrolig utvalg! Dessverre har jeg allerede bestilt masser andre steder, men her skal det bli litt ekstra, det er sikkert ;) (jøye meg for et priklearbeid det skal bli)

    SvarSlett
  4. Tobakksplanter er fine og lette å så. I tillegg setter de masse frø som ikke er så følsom for fuktig vær, så har man en sort kan man videreføre i år etter år. Jeg liker også Nicotiana langdorfii veldig godt, se min blogg innlegg 26.10.2012.

    Brita

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder fra en flott hage, kjenner vårlengselen intens når jeg ser slike bilder. Tittet også på bilder fra drivhuset ditt, og det er flott. Det blir nok noe fra Gartnerteknikk hos meg også, har startet dialog med dem i dag :-)

    SvarSlett
  6. De er virkelig fine. Har bare ikke funnet egnet plass i min "nye" hage. Må nok få til litt i kantene først jeg tenker jeg. Men fint er det hos deg altså :)

    SvarSlett
  7. Ja, de er veldig fine! Så mange sorter du viser fram. Jeg skal igang med dem for første gang i år. Fått typen "Triangle". Høy type med tre farger. Blir spennende. Takk for gode tips og lykke til med dine:)

    SvarSlett
  8. De er nydelige! Skjønner godt at du jakter på nye sorter av de. Lurer på om det ikke blir noen på min såliste i år også.

    SvarSlett
  9. Himmel og hav så flotte. Skjønner veldig godt at du sår slike lekkerbisker!

    Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvarSlett
  10. Åja, er så enig der! Nicotiana er en plante jeg bare MÅ ha. Den gjør utrolig mye av seg! Jammen har jeg noen forskjellige liggene i boksen i kjøleskapet :) Skal såes i helgen! En annen MÅHa sommerblomst er pyntekorg, Cosmos, som også gjør mye av seg!
    God helg Aud!

    SvarSlett
  11. Kor fine du får til Nicotiana plantene dine. Eg har sådd nokre sesongar men synest ikkje mine blir så fine. Kanskje eg må prøve ein lavare sort.
    Grøne frø ha eg ivertfall sådd, slike som du viser i det vesle plastrøret. Det var ein sort eg kjøpte hos Impecta men hugsar ikkje kva det var no i farta.
    Sådde dei på vanlig vis og eg trur resultataet vart bra. Kan ivertfall ikkje hugse dårlig spiring. Synest alt eg har kjøpt hos inpecta spirer godt. Til og med dei 5 blodbeger frøa eg kjøpte hos dei for nokre år sida....spirte og voks seg digre alle saman.

    Ha ein fin kveld.
    MarJE.

    SvarSlett
  12. Koselig å besøke deg! Jeg har hatt en form for bloggtørke i høst, men ved juletider ble det noe bedre...det er vel noe alle bloggere har hatt problem med, kanskje. Nikotinplantene (jeg kaller dem det :) dine er aldeles nydelige. Sarte lekre farger!

    SvarSlett
  13. Sååå flotte Nicotiana!...jeg må innrømme jeg har et litt anstrengt forhold til disse..men når du viser dine så er de jo så flotte!..tror nesten jeg skal prøve meg til våren....:))

    SvarSlett