Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

lørdag 3. september 2011

Gjenblomstring

Om du klipper ned de sommerblomstrende staudene rett etter blomstring, ja så kan de glede deg med en høstblomstring. Ikke så voldsom som den første, men likevel til stor glede.

Astrantia `Star of Fire`, kjøpt på hagemessa i april. Blomstra veldig tidlig, stod lenge og ble så klipt ned. 
Både blomsterstengler og de største bladene ble klipt bort. 
Nå blomstrer den igjen.. og jeg beundrer den.. hver dag!


En annen som gjenblomstrer er riddersporen..
Lilla og vakker står den sammen med lys gul stokkrose.
Lenger borte i bedet blomstrer den sammen med AnisIsop.


Ønsker dere alle en fin september søndag!


10 kommentarer:

  1. Nyydelig! det er sommer i hagen din:)))

    SvarSlett
  2. Så nydelig! Takk for all ispirasjon til å ønske seg nye blomster i hagen! Jeg deler din interesse for lys lilla og mørk rød, sorte planter! Fortsatt god helg til deg!

    SvarSlett
  3. I år glemte jeg klippingen av Stjerneskjerm, og dermed går jeg glipp av 2. gangs blomstring. Heldigvis husket jeg Riddersporer og Lavendel. Begge står i fin blomst igjen. Flittig klipping gir rik blomstring på de fleste plantene.
    Ha en fortsatt fin helg i den nydelig hagen.

    SvarSlett
  4. Takk for tipset! Kjempeflott hageblogg du har!

    SvarSlett
  5. Astrantia liker jeg bare mer og mer. De finnes i så mange sorter. Din Star of Fire er kjempefin!

    SvarSlett
  6. Jeg tenkte på å klippe ned noen av staudene, men feiga ut. Jeg er så fersk at jeg ikke turte å gjøre det. Kanskje neste år...

    SvarSlett
  7. Astrantia er en plante jeg må se og skaffe meg, for den er jo kjempeflott! Og når de gjenblomstrer er det jo bare et stort bonus:)
    Jeg klippet også ned mine riddesporer, men ingen gjenblomstring ennå. Det spørst om det har vært for mye regn, og lave temperaturer? Forresten en nydelig lillafarge på din ridderspore!

    SvarSlett
  8. Blomster riddersporen din ennå! Her er den avblomstret for lenge siden...
    Alltid koselig å komme innom hos deg! Det er så mye fint å se på:o)

    Fortsatt god søndag til deg!
    Heleneklem

    SvarSlett
  9. Nydelig astrantia og fine collager! Ønsker deg en hyggelig ettermiddag og kveld.

    SvarSlett
  10. Nydelig! Jeg glemte å klippe ned i år så der gikk jeg glipp av gjenblomstringen både på Isop,stjerneskjerm og steppesalvie...huff.
    Men då gleder jeg meg over dine flotte:))

    SvarSlett