Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

tirsdag 24. august 2010

Hot i skyggen

I dag ankom månedens Norsk Hage Tidend. "Hot i skyggen" er navnet på planteportrettet om hosta, skrevet av Tommy Tønsberg. Noen flotte sider med "sikle, sikle.." planter, gode råd og tips. Jeg hadde tifeldigvis en kasse med Skyggesildre Variety stående etter søndagens hagearbeid. Den hadde stått alt for tørt, trengte en ny og bedre plass, men jeg hadde foreløpig ingen ide om hvor. Helt til Tommy Tønsberg fortalte om underplanting av Hosta med skyggesildre. Da var ikke vegen lang.. ut i hagen, finne frem spade og sette i gang.


Det ser litt pjuskete ut foreløpig, men til våren blir det nok bedre. Det er også lurt å plante vårløk innimellom Hostaene, bladene skjuler etter hvert de avblomstra løkene. Om jeg blir fornøyd med dette, vil tiden vise..


Og jeg som skulle flytte på noen roser i dag.. ja, ja, sånn kan det gå når Norsk Hage Tidend dumper ned i postkassa. Fikk nøye meg med bilde av Eden Rose sin høstblomstring...


...og Rosene er røde, Fiolene er blå.

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette blir helt sikkert lekkert!
    Prøver å skaffe meg nye hostaer hvert år, syns de er så dekorative:)
    Nydelige bilder av "rosene er røde, fiolene blå ":)
    Ønsker deg en fin onsdag, klem Hanne

    SvarSlett
  2. Bedet blir helt sikkert kjempefint! Og bildet av fiol og rose er fortreffelig :-) Du har ikke mistet hagelysten enda ser jeg. Jeg er på vei inn i høst-dvalen....

    SvarSlett
  3. Hei og takk for titten på bloggen.
    Desverre så er ikke alle de blomstene fra min hage, men fra naboens. Så jeg vet ikke hva den hvite/blå heter. Kan finne det ut.
    Har ikke fått plantet så mye da dette er mitt første år som hobbygartner. Mye og lære fant jeg ut, da jeg i vår luket bort en staude som jeg trodde var ugress :-)

    Du har da en flott hage med mange fine blomster ser jeg.
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  4. Det kommer til å bli superfint, blir spennende å se beddet neste år (jeg håper jo selvsagt på følgeton bilder *ler* )

    SvarSlett
  5. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvarSlett